thoughtful

jag känner mig allmänt nere och skäms för att jag är så bortskämd. nere för att jag aldrig kommer få råd att åka till sydkorea till sommaren eller gå bibelskola nästa höst. och bortskämd för att jag har ju ett rätt drägligt liv ändå. jag menar, om man tänker på alla stackars människor som knappt har mat för dagen skäms jag verkligen.
men jag lever i ett I-land med patetiska i-landsproblem. så är det ju. det var länge sedan jag var i ryssland och hälsade på barnhemmet, där får man verkligen lite perspektiv på saker och ting. deras nutida eller framtida liv, generellt sett, består ofta av droger och prostitution. ofta har barnens föräldrar dött, är gravt alkoholiserade eller vill inte överhuvudtaget veta av ungen. sen finns det såklart fall där mamman helt enkelt inte ha råd att ha ett barn...
usch. det finns fantastiska människor där, och dum är dom inte heller. de har bara haft väldigt otur i livet.. själv kan man klaga på att man inte ha råd att köra den där bilen man så gärna vill.. medan dom bara vill äta sig ordentligt mätta på egentligen vadsomhelst.

vidrigt vad bortskämda vi är..blir nästan äcklad av mig själv. skulle så gärna vilja göra något konkret för människor som helt enkelt inte haft det så bra. inte vara psykolog och rehabilitera rika knösar som har för lite att göra..  har börjat fundera lite på min volontär idé igen. att åka ut i ett land och bara hjälpa till där det behövs.

men jag vet inte. först måste jag nog komma över min egen bortskämdhet


Kommentarer
Postat av: Anonym

Evelina, sluta så bortskämd är du inte! Bara det att du kan inte jämföra dig med de som är på barnhem i Ryssland. Du förstår att människor befinner sig i olika stadier och i och med det uppskattar och eftersträvar man olika saker. Även om det är väldigt orättvist.
Jag tycker om dig iaf, även om du skulle vart bortskämd :)

2007-10-17 @ 11:32:00
Postat av: Mika

Det låter ju spännande att du vill åka till sydkorea, men om du inte har råd nu så kanske du inte måste känna att du har så bråttomt. Du skrev i förra inlägget att du ville åka 2008, men går inte den där resan varje år?
Dessutom måste jag ba' skriva att om jag skulle nominera någon att vara en minst bortskämda männskan jag känner, så skulle det vara du!
Kram,
Mika

2007-10-20 @ 01:45:35
Postat av: Jeanette

Jag tycker att du ska starta en hjälpa-evelina-att-åka-till-sydkorea-insamling, tror det är MASSVIS med folk/vänner/familj som vill bidra med en slant för att du skall kunna åka! :) Helt seriöst alltså ;) hihi

2007-10-27 @ 17:44:52
URL: http://www.jeanettewallin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0