en söndag

Dagen har varit väldigt intressant. På gudstjänsten idag var det en representant ifrån EFK's missionsarbete. Han och hans fru och barn skulle åka ut som missionärer till serbien nu snart, han berättade lite om serbien och läget där. Lite om EFK's tankar kring missionarbete osv.
Det var väldigt intressant måste jag säga, jag har ju lite nu och då haft funderingar på att göra någonting liknande. Har haft tankar att åka ut med något missionsteam, eller som volontär. Att försöka göra någon skillnad där det behövs.. hjälpa andra som har det sämre och försöka ge de som behöver, ett bättre liv. VIsst vore det ganska kul? och nyttigt, och jobbigt.. men lärorikt också!
Om ni hänger med i nyheterna så har ni säkert inte missat att en mobb serbier brände ner delar av den amerikanska ambassaden. Det är svårt för kristna där nere att hålla gudstjänster i kyrkan på grund av pressen och trycket därnere. Gamla kvinnor kan inte alltid komma på söndagarna för att människor kastar sten på dem då de inser att de ska till kyrkan. Så ibland håller de sina möten hemma i husen.
Det är nästan så att man inte förstår hur bra man har det ändå.. hur tacksam man egentligen borde vara. En annan grej som är på G därnere är deras jobbstruktur. En organisation går ut på att ge bort en svensk ko, som snart ska kalva. Vad man då gör när man fått den kon är att man ger bort kalven till närmsta granne. Så att även grannen kan få ett lite bättre liv. Då får dom mjölk och kan göra ost som dom säljer på torget.
Enligt någon undersökning är serbier ett av de mest hatade folken, och just därför vill de dit. För att göra en skillnad, och visa kärlek. Hjälpa dem och vara ett stöd för de församlingar som finns där. 30 % lever under fattigdomgränsen.,.,. vilket jag tror är under 1 dollar per dag. Sju kronor alltså, och här går man omkring och klagar..
VIsst är det ganska otroligt? Jag imponeras hur mycket som helst av såna människor. De inspirerar mig verkligen. Efter mötet bytte jag några ord med honom och blev ännu mer imponerad. Vilka människor! Tänk att åka till ett ställe, där det är rent av farligt att tro på Gud.. trotsa all press och försöka hjälpa till så gott det går.

det är sånt jag tycker är coolt. Innan jag dör vill jag hinna med något liknande.. känna att jag gjort något större med mitt liv än just mitt liv. Jag menar inte att det är fel om man inte vill göra så.
Men jag känner att jag vill det

Kommentarer
Postat av: lena

det låter jätte spännande,Gud vägleder en bara man ger honom sin hand och av sin tid....
när man låter honom ta över ens liv händer underbara grejer hela tiden,när man gå ut att tjäna honom helt och full,då är man aldrig ensam=)
puss och kram vännnen och lycka till med alla drömmar och planer,ska bli spännande att se var ska Gud sätta dig=)

2008-02-25 @ 10:07:42
Postat av: Jennelie

Wow!
Precis vad jag också drömmer om!
Vi studerar och jobbar och uppfostrar barn och väntar på rätt tillfälle att åka till England och gå Folk och Språks bibelöversättningskurser. Sedan, när tiden är inne, ska vi ut till någon onådd folkgrupp och hjälpa dem att få BIBELN på sitt språk. Och på vägen lär det väl bli en hel del annat hjälparbete också... Men oj vad jobbigt det är att vänta på att få komma igång! Gud lär mig mer och mer att se det viktiga i vardagen här hemma också... Han förbereder oss på olika sätt. Tränar vårt tålamod bl.a.! =) För mig är det också livets viktigaste uppgift att göra en skillnad och inte bara leva för mig själv. Men det är inte det lättaste. STOR KRAM OCH GUD VÄLSIGNE DIG i allt du gör, i både små och stora saker!

2008-02-25 @ 10:20:30
URL: http://jennelie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0