16/7

igår var det tisdag och jag var redigt trött i skallen då jag vaknade till liv därvid 04.15 som vanligt. Har en deadline att senast gå upp före tolv då jag delat ut tidningar. Absolut senast. Andra gången jag fick vakna käkade jag lite frukost och muttrade i tankarna om hur irriterande det var att vi hade slut på bröd. På en dag åt lillebror och hans lan-party kompisar upp en hel limpa. Nåväl,  jag hade lovat att göra ett besök i bäsksele hos Taylor och Marta. De hade en grupp koreaner på besök och tyckte jag borde hänga med dem lite. Prova på lite av kulturen så att säga..
Först då jag kom dit hjälpte jag till att slänga in lite ved. en fikapaus som koreanerna lärt sig genast. "fika" är någonting väldigt bra, och få förunnat egentligen.. än så länge vet jag inte några andra som har samma koncept som här. Fika gillar vi!
Nåväl
Eftersom Phil, Anneke och Marta äter i stora huset och eleverna i huset mittemot så svalde jag alla nervösa fjärilar och knackade på. Anneke berättade innan jag gick iväg hur intressant det är att se små likheter mellan svenskar och koreaner i det avseendet att ingen gillar att prata engelska inför andra. Så först var det lite spänt och nervöst där, och jag kände mig verkligen som en apa på zoo =) men efter ett tag släppte det och man kunde prata relativt normalt.
Kathy var en av tjejerna som pratade bäst engelska, hon hade vart i USA också och det hörde väldigt väl på hennes accent. Hon talade väldigt bra =) och översatte med lätthet om det var någonting nån annan inte kunde säga på engelska.. så det var ju jättebra
Vi diskuterade olikheter mellan sverige och korea, och planerade lite inför min vistelse där. De vill gärna träffa mig så det känns väldigt roligt.. att man fått lite nya vänner i en helt annan del av världen.

Då jag senare skulle hem tokregnade det, och jag körde moppe. och de ville inte under några omständigheter låta mig köra hem. Det var emot deras principer, att med vilje låta någon bli blöt, och att inte hjälpa då de kunde. (ytterligare en ganska stor kulturell skillnad). Så mot mina protester hivade de in mopeden i deras minibuss!
Jag höll på skratta ihjäl mig. Allihopa sa ett två tre (tror jag) och så bara.. var den där! helt sinnessjukt:P
vem skulle riskera att smutsa ner sin minibuss, fälla ner alla säten och förstöra taket bara för att en människa inte ska bli blöt.
Jag gillar mina nyfunna vänner :)



idag har det inte hänt så farligt mycket alls. sov länge efter jag delat ut alla tidningar, träffade annakarin och stina en sväng. handlat.. etc.

:)


Kommentarer
Postat av: emma

jag jobbar kväll på tisdag, så 17.00 börjar jag!

men ni kanske kan komma hit på dagen? tidigt!

2008-07-16 @ 21:39:45
URL: http://ekaws.blogg.se/
Postat av: emma

förresten så ja vad gör jag, jobbar :P... annars är jag mest hemma men ja :) du då? känns det bra att få åka iväg snart?

2008-07-16 @ 21:54:36
URL: http://ekaws.blogg.se/
Postat av: emma

wooho :) iofs kan jag även se om jag kan byta med någon så jag är helt ledig på tisdag kanske! får kolla!... vi får snacka massor om vad hur när vad du ska göra när ve ses! :)

2008-07-17 @ 14:59:24
Postat av: linnea

OM det är okej för dig får du jättegärna maila mig bilden. Kram på dig!

2008-07-17 @ 19:28:04
URL: http://linwe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0