nothing else



Igår var det en rätt härlig dag.. låg ute och läste i solen länge, innan jag hann snabbträffa lite luleåvänner som har stuga här. Och sen på kvällen fick jag vara tillsammans med stina och tina. Äta supergoda blåbärsmuffins och snacka av sig. Bra människor de där! Fick en gopresent också.. =)) galning

hursomhelst, jag måste berätta om en jättebra bok jag håller på läsa av Lee Strobel. Han har vart kriminalreporter, jobbat på chicago tribune och har en ganska.. gedigen karriär som undersökande journalist.  En dag kommer hans fru hem och berättar att hon blivit en kristen, och han tror först att han ska smälla av. Men då man märker hennes djupgående förändringar, i självkänslan och attityden bland annat så blir han nyfiken. Stenhård ateist som han var beslöt han sig för att börja göra sina egna efterforskningar om historiens Jesus och trons jesus är densamme. Och huruvida man kan lita på bibeln och inte etc.etc.etc.
Han träffar en rad framstående arkeologer, psykologer, doktorander, akademiker och forskare (med sjuk erfarenhet, studier och annan avancerad duktighet) för att ställa dem mot väggen. Bekräftas texterna om jesus av arkeologin, eller motsägs den? Och finns det trovärdiga bevis utanför bibeln?
Efter många om och men inser Lee Strobel, att det skulle krävas så mycket mer tro att hålla fast vid ateismen än att tro på Jesus. och tänk då på att vi ha en undersökande kriminalreporter här, som är kritiskt till allt, vänder på varje sten han hittar och tar ingenting förgivet bara för att det ser ut att peka åt ett visst håll.
Boken är inspirerande! och icke att förglömma, bokens titel: Fallet Jesus

jag tror faktiskt jag ska läsa lite till innan jag börjar jobba på frasses. Nu är snart en veckas tidningsjobb avklarat, tjoho!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0