konsten att leka

Vissa saker är svårare än andra, vissa relationer är mer komplicerade än andra. Vissa jobb och chefer är klurigare än andra. Ni hajjar poängen. Och ibland blir jag så less, less på att kämpa mig till saker. Fundera ut den perfekta lösning på problem som dyker upp. Nu är det ju ingen större problem att transportera en biologisk familjehälft från arlanda till vilhelmina, och inge större problem att planera vistelsen så alla blir nöja, det är inget problem att operera sig, att träffa folk man tycker om. Däremot det perfekta samspelet mellan tid och organisation som ibland blir lite.. krävande. Att hinna jobba så mycket man kan, att ständigt tänka framåt för att förutse problem och hitta eventuella lösningar, och hitta små tidsluckor att klämma in sina vänner. Att försöka få sina åtta timmars sömn, eller nio och en halv om man heter evelina larsson.
Målet med all planering och organisation är ju att få ut så mycket som möjligt, att lyckas. Man kämpar sig till en lyckad tid. Och det är ju bra, kanske. Ibland överväldigas jag av saker som hela tiden måste kämpas till för att bli så bra som möjligt. Kämpa för ett bra jobb, ett bra liv. Vars tog carpe diem vägen?!

Men kanske är det så, är att dom saker som vi väljer att kämpa för... är värda lite mer? Så är det för mig, väljer jag att lägga ner min tid att kämpa för något. Jobba för något. Så betyder det något för mig. Jag kämpar med att orka jobba så mycket det går för att ha råd att leva i höst. Jag och mina föräldrar planerar och funderar inför det koreanska besöket vi får i början på september. Jag kämpar med min relation med Gud. Inte så att jag tvivlar, utan snarare att jag hela tiden vill mer, vill närmre. leva ännu mer i nåden

Min äldsta bror och hans familj har varit här på besök. Den yngste sonen har precis fyllt två och är så otroligt go. Han lekte någon form av tafatt lek med sin farbror och försökte skrikandes springa undan. Han fick syn på mig och flera meter innan så sträckte han ut händerna, så att jag var beredd att lyfta upp honom då han kom. Så jag hukade mig, öppnade armarna och kramade om det lilla livet som för tillfället hade det främsta målet att nå mina armar. För en liten stund var han trygg, innan det var dags att fortsätta leka.

Vissa saker är värda att kämpa för, det är saker som betyder. För ett litet barn är det kanske fasterns räddning från en kittlande farbror? Allt man gör i livet kanske inte behöver har värsta odödliga betydelsen. Men har det man gör en betydelse, känns det som om man får extra kraft. Man orkar lite till, kämpa lite mer. Inte så att man hela tiden tror att framtiden är det bästa, att hela tiden jaga något man aldrig kommer hitta, för man byggt upp ett palats av luft. Men att man kämpar sig igenom saker och ting för att nå sina mål.
Man kan springa genom hela huset på ringvägen för att nå en trygghet. Man kan rusa på i livet för att i sitt känslomässiga kaos försöka hitta en trygghet som håller för vilka stormar som än kommer.

Vilmers leende och skratt var det mest underbara jag hört på länge. Han var så trygg, och så lycklig. Och i Guds händer, är jag lika trygg. Lika lycklig








Kommentarer
Postat av: Flingas mamma

http://www.brusheezy.com/brushes

http://myphotoshopbrushes.com/brushes



googla free brushes photoshop eller liknande för fler alternativ :)

2009-08-15 @ 12:46:57
URL: http://theresenorlin.blogg.se/
Postat av: Louise

Turran ska flytta till Örebro! Plugga :)

2009-08-17 @ 17:32:57
URL: http://hoojna.blogg.se/
Postat av: Anonym

SÅ SANT! Evve du är så klok och bra på alla sätt!

Tycker om dig! Kram :)

2009-08-18 @ 21:51:43
Postat av: Louise

Socionom, tror det var beteendevetenskap.. Kommer inte riktigt ihåg ;$



"Ahmen Durå! Du fattar ju ingenting" Ewe, Din Vackerhet ;)

2009-08-20 @ 22:45:55
URL: http://hoojna.blogg.se/
Postat av: Louise

Jaa 17 igen ;) ÅH tyckte den var så mysig :) Näe urs den måste ses igen <3

aeheh fy så kul - om vi har med oss filmer så vi kan se där borta, o så kör vi med svensktext ;D Störande för dom!



Hah, vi får investera i varsin universalare då ;) Blir nog toppenfint ::)

2009-08-22 @ 10:16:40
URL: http://hoojna.blogg.se/
Postat av: Jennelie

Äntligen hittat hit igen!

Du skriver så hjärtligt och så äkta och jag nickar instämmande. Du verkar vara en sån där djuptänkare som jag gärna skulle ta råd ifrån till min barnbok som jag håller på att skriva... :-)



Och på tal om att längta närmare Gud... Jag håller på att läsa en bok av Philip Yancey som heter Kontakt med den osynlige. Första delen av boken är väldigt ärlig och rak angående hur jobbigt det kan kännas att Guds närvaro är så ogreppbar och omöjlig att kontrollera. Han pratar också mycket om kyrkans rädsla för tvivel. Men sedan lägger han fram så mycket till tröst och förståelse för Guds väsen att man verkligen känner sig upplyft och uppmuntrad att fortsätta SÖKA Gud. En sak jag fastnade för var:



"Varför är Gud tillbakadragen? Varför döljer han sig? Varför är han så försiktig? Gud är medveten om att det är VI som är på väg någonstans, inte han. Det är inte fråga om någon skattjakt där vi hittar skatten om vi bara följer intruktionerna tillräckligt noga. Nej, det är resan som är själva målet. När vi SÖKER Gud, när vi medvetet följer honom hack i häl, FÖRÄNDRAS VI på de områden som verkligen betyder något. Tystnaden och mörkret vi möter, frestelserna, till och med lidandet - allt det kan samverka med Guds uttalade syfte att FORMA OSS till människor som mer liknar dem han hade tänkt sig - som mer liknar hans Son."



Låt oss aldrig sluta söka. Sökandet kanske till och med har något gemensamt med KONSTEN ATT LEKA som du skriver om. I kurragömma är ju sökandet och finnandet två delar som gör leken spännande och rolig. Man söker, man finner, man räknar igen, söker igen och finner igen. Någon lär ha sagt "Gud är någon som harklar sig i sitt gömställe och därigenom avslöjar sig." Han vill bli funnen och njuter säkert av vårt förvånade och triumferande ansiktsuttryck de gånger vi finner honom. Men vi får inte glömma att sökandet är en lika viktig del av lekandets konst. STOR KRAM!

2009-08-25 @ 11:23:58
URL: http://jennelie.blogg.se/
Postat av: sandra

Du är så duktig på att skriva! Man blir helt fast och kan inte slita ifrån sig blicken.

2009-09-20 @ 08:51:46
URL: http://wounderbaum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0