att leva ett liv

Jag tycker om att se på fotboll. Inte för att jag kan alla konstens regler, eller vet varenda namn på duktiga fotbollsspelare. Men jag tycker om spänningen, jag tycker att tekniken ibland är vacker och vissa spelstilar ger mig rysningar. Att jag sen inte är medveten exakt vilka lag som som vart intresserad av Arsjavin eller exakt hur många miljoner som skiljer mellan zlatans och ronaldos löner är petitesser. Enligt mig

Fotboll fascinerar, olika människor i lag, representerade ifrån hela världen väljer att rätta sig under regelboken. Även om man kan tycka att italienarna mest gnäller istället för att spela.


Som utomstående, missuppfatta mig rätt, kan man vid första anblicken tro att kristna människor har en massa regler att följa. Påbud att rätta sig efter. Men jag ser det inte riktigt som så, utan snarare som tips från coachen. Paulus skriver själv att allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.

Hur skulle en fotbollsmatch se ut om det inte fanns några regler? Om domarna inte fick dela ut gula och röda kort utan istället låta alla hålla på som de ville. Det skulle inte gå att upprätthålla en ordning på en plan utan domare och regler. Har ni spelat innebandy med kyrkan någon gång? Det är få gånger jag har så många blåmärken och fått så många smällar:)


Den sköna bristen med den här halvtaskiga liknelsen är att man aldrig någonsin blir utvisad. Man kan bli tillsagd, omintetgjord, bortgjord och andra diverse mindre trevliga saker av andra eller inför andra människor. Men inte av domaren, som nu blir Gud. aldrig någonsin utvisad. och tro mig, det blir inte regler, ingen lagiskhet. Det handlar inte om att vara religiös, jag ser mig inte som en religiös människa. Det handlar om relationer. Om regler som gör allt så mycket roligare. Bunden av lagar? Skulle inte tro det. T. Laundry hävdade : Soccer is an incredible game. Sometimes it's so incredible, it's unbelievable. Det blir inte längre regler de följer, utan att liv att leva.

Jag vill leva mitt liv, inte bunden av regler. Jag vill leva ett liv i frihet genom att lyssna på de goda tipsen från coachen. Först då lever jag i riktig frihet.


Kommentarer
Postat av: lena

håller med dig om allt, bra liknelse och bra skrivet..

tack för tankarna

saknar dig så oändligt

massor av kramar från oss här i norr

2009-02-26 @ 15:17:27
URL: http://lenysik.blogg.se/
Postat av: emma

du skriver alldeles för mkt klokt för att det ska gå in i min hjärna... men vad har hänt med din lägenhet???

2009-02-27 @ 12:10:34
URL: http://ekaws.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0