Service i Korea

Koreansk service heter duga, speciellt om man bott i Norge där serviceminded knappt existerade. Man kommer in i en affär och får thé eller något annat att dricka samtidigt som man går runt och plockar det man ska ha. I större matvarubutiker finns alltid provsmakning av mycket och folk vars jobb är till för att hjälpa en att hitta det man letar efter. De gånger koreansk service kan vara alltför påträngande är i små skobutiker. Jag älskar skor. Men vill gärna titta runt en stund innan, och är ganska noga med vad jag vill ha och inte. Vrider och vänder på vissa skor för att se den från alla vinklar, vilket tycks vara ett hemligt tecken på att man vill köpa dom. :)
Igår åkte vi in till Seol igen, vi åkte till ett gammalt kungligt palats med massa gamla/fina och traditionella hus. Efter det for vi till ett välkänt torn i Seol, man åkte en sån karbinhiss upp och hade chansen att se hela Seol ovanifrån. Det var väldigt vackert i mörkret då alla ljus och gatlyktor lyste upp hela stan. Dessutom såg/hörde jag två svenska män!!! Det var en chock :)
Imorgon åker vi iväg till kusten och återkommer igen på söndag. Brorsan är ledig (normalt sett går kidsen i skola lördagar, dvs lärarna jobbar 6 dagar i veckan här) så det blir trevligt. Koreanska skolor är helt sick. I high school går man i skola från 8 på morgonen till 10 på kvällen ungefär. Jag skulle aldrig vilja jobba som lärare i Korea, eller plugga här. Helt galet!
Nåja, nu tror jag vi ska iväg och shoppa. För min del blir det inte så mycket shopping eftersom allt jag sneglar på vill dom köpa till mig.Vilket är sjukt drygt.
Deras riktlinje på billigt och dyrt och min riktlinje skiljer sig markant. De visar mig billiga saker och jag hittar oftast inte så jättemkt. Dyrare saker är svårt att titta på, (fastän det är för mig helt OK priser)

Kommentarer
Postat av: jeanette

När jag bodde en sommar i turkiet (inte i turistområdena) var det också sjukt bra service. Man fick alltid the om man gick in i en butik, och så fort man tittade på ett klädesplagg tog dem fram i rätt storlek och gick och bar åt en till provrummet.. Kunde bli lite halvjobbigt dock eftersom man tillslut slutade att titta på saker..

2010-11-05 @ 08:10:31
Postat av: Jeanette

Det följde ju efter en person hela tiden som tog fram kläderna jag tittade på. asjobbigt, så det slutade med att jag kollade bara på sånt jag var säker på att jag absolut skulle ha i rätt storlek. Kunde ha blviit mer om jag fått vrida och vända som man är van vid :P

2010-11-05 @ 17:28:46
Postat av: Johanna

Evelina jag saknar dig supermycket! <3

2010-11-08 @ 00:44:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0